Palautetta sähköavusteisista maastopyöristä
Meille jäi, minulle ja vaimolleni, hyvä mieli lauantain 29. toukokuuta 2021 pyöräretkestä Simpeleen alueella. Kiitos Simmes Oy:lle mahdollisuudesta vuokrata pyörät.
Tätä asiakaspalautetta kirjoitan ajatuksella jakaa innostustamme ja ajatuksiamme ensikertaa sähköpyöräilyyn ja sähköpyörien vuokraukseen tutustuvalle kuntoliikkujalle.
Vuokraamamme kalusto: sähköavustus 25 km/h saakka, maastopyörä -luokitus, merkki Apache, jäykkäperä (etuiskunvaimentimet), 19 ja 18 tuuman rungolla, 5-tehoaluetta, 9-vaihdetta. Lokasuojat, valot, kierrevaijerilukko ja seisontatuki. Satulan korkeuden säädössä pikalukitus. Mahdollisuus vuokraajan tarjoamiin kypäriin, mutta omat olivat tiukasti päässä. Huomioitavaa, että pyörissä ei ole tarakkaa tai satulapussia, kyseessä ei ole ns. retkivarusteltu malli. Pyörät ovat maastopyöriä, kuten vuokraaja mainitseekin. Omat reput olivat mukana molemmilla. Pyörän hintaluokka (kuluttajakaupassa) on noin 2200 euroa.
Pyörien toimivuus: olemme 180 ja 172 cm pituiset. Iältään 60 + -vuotiaita. Itselläni on taustana viimeiseltä viideltä vuoden ympärivuotinen ”luomupyöräily” fat-bikella (17”). Tätä taustaa vasten 19” tuumainen Apache oli lyhyillä polkumaisilla pyrähdyksillä itselleni liian iso kankeuden/kääntyvyyden vuoksi. Asfaltilla ja hiekalla, joista reittimme tienpinta koostui, runkokoko oli hyvä. Testasin hiukan 18-tuumaistakin. Sekin olisi minulle mennyt. Vaimolle olisi ollut paras vaihtoehto 17-tuumainen, mutta näinkin hyvä. Takajarruilla lukkojarrutus ei meinannut onnistua ei sitten millään. Liekö pyörämallin se kuuluisa heikko kohta. Yllättävää oli, että sähkömoottorin ääni ei häirinnyt. Poljinavustuksen määrää muuttaessa voimantuoton muutos oli todella miellyttävän tuntuinen niin avustusta lisätessä kuin vähentäessä. Paikka paikoin rataspakalta kuului ylämäessä inhottavaa pauketta, vaikka en vaihdetta vaihtanut. Tämä varmaan johtui kokemattomuudesta ymmärtää avustusvoiman suhdetta vaihteen suuruuteen tai pienuuteen. Toimintojen näyttö oli suuri ja selkeä. Akun kapasiteetti meidän ajotyylillä olisi riittänyt yhdellä latauksella yli 100 km.
Vuokraaminen ja kommunikointi (ohjeet noutopaikasta jne.) tapahtui verkossa. Itse kaipasin myyjän kohtaamista erityisesti alkumetreillä, kun vuokrauspisteen pyörätallin seinustan ohjetta en huomannut tai malttanut lukea. En meinannut saada virtoja hereille. Kokonaisuudessaan vuokraaja hoiti osuutensa kiitettävästi.
Pyörän luovutus ja ennakko-ohjeista: pyörien luovutuspaikka oli ihanteellinen, lähellä keskustaa, autollemme hyvin parkkitilaa ja tasainen piha-alue tutustua pyörään ennen kadulle singahtamista. Tilava pyörätalli oli siisti, pyörät houkuttelevasti ryhdikkäässä rivissä. Nämä yksityiskohdat lisäsivät luotettavaa tunnetta vuokraajaa kohtaan. Aikaisemmin viittasin rattaiston paukkeeseen. Jälkikäteen jäin kaipaan ennakko-ohjeetta millä avustustasolla (0-5) on suositeltavinta pitää mitäkin vaihdetta päällä (1-9). Trippimittaria en myöskään älynnyt nollata. Uskon, että jokaista meitä kiinnostaa tietää ajokilometrit. No, ensi kerralla sitten. Asiakkaana ei uuden asian edessä aina tiedä miten on hyvästä toimia, mutta päätin soittaa retken jälkeen annettuun tukinumeroon. Halusimme ensisijaisesti ilmoittaa, että vastuumme pyöristä päättyi tuolloin.
Ensikertalaista saattaa kiinnostaa meidän reittimme. Talli/vuokrauspiste - ruokakauppa – Haukkavuori – Talli (jätimme autoon ylimääräiset varavaatteet ja juomanesteet) – Kangaskosken laavulle – Talli. Matkaa kertyi noin 50 km ja aikaa meni liki seitsemän tuntia. Alueen ykköskohteiden lukuisat kehukirjoitukset allekirjoitan täysin. Haluan nostaa tietoisuuteen pätkän Kangaskosken laavu – Suomaankorventie – Änkilänsalontie - Kuutostien alitus. Nimenomaan tässä kulkusuunnassa. Tällä pätkällä rajavyöhykemerkit sekä rajavartiolaitoksen pikkuruinen toimistokoppi suurine valvontakameroineen toi jännät väreet pintaan. Sitten se rusina pullassa. Änkilänsalontien loppupään maisema mäen päältä sitä seuraava pitkä lasku. Käykää katsomassa, kun pyöräilette noilla nurkilla.
Listaan tässä vielä omana ajatuksena turva-asioita vasta-alkajalle: viileässä säässä huomioitava, että ajaessa ei tule niin herkästi hiki ja keskinopeus on suurempi kuin perinteisellä pyörällä ajaessa – siis vaatetta mukaan. Älä unohda käsineitä. Testaa jarrujen pito- ja lukkiutumisominaisuus heti alkumetreillä. Vältä jarruttaessasi etujarrun täyslukkiutumista. Tutustu jarrujen ominaisuuksiin viimeistään isommassa alamäessä ennen vauhdin kiihtymistä – minulla Haukkavuorelta alas tullessa nopeus nousi yli 50 km tunnissa. Pääsin nyt kehaisemaan rohkeuttani, mutta samalla sanoa, että pyörä toimi siinä tilanteessa hyvin, esimerkiksi etujousituksen osalta. Haukkavuoren hiekkatieosuudella oli lauantaina vilkas autoliikenne, piti pystyä hereillä ja tarkkailla takaa tulevaa liikennettä. Traktorikaan ei ollut yllätys.
Rautjärven kunta on ymmärtääksemme panostanut ja panostaa pyöräilyyn. Me jäämme odotamme innolla mitä uutta tarjolla keväällä 2022.
Sähköisin terveisin